7/2/09

APRENENTATGE COOPERATIU

Avui en dia, si el que pretenem és que les nostres aules siguin inclusives (amb totes les lletres) trobo molt necessari (per no dir, imprescindible) que contemplem, com a mestres, la possibilitat de que tots els nostres infants puguin aprendre dels i amb els seus companys. Amb l'aprenentatge cooperatiu potenciam la solidaritat entre els nostres alumnes, així com el respecte als diferents ritmes o maneres d'aprendre.

De vegades, com a mestres, ens trobam desbordats davant les demandes d'atenció constants per part dels nostres infants i, ens adonem, que hi ha moments en què ens és impossible "arribar" a tots. Plantejar-se realitzar activitats de caire cooperatiu (ja sigui per parelles o en petit grup) facilita que els infants puguin ajudar-se mútuament i que, els qui tenen més dificultats, puguin tenir el suport d'un company que l'ajuda i el guia.

Per últim, hem d'intentar no confondre el treball cooperatiu amb col·locar els alumnes en grup i dir-los que treballin junts. Hem de tenir present que, sense una estructura molt clara de les tasques que han de fer, no hi haurà un treball en equip "real". Per tal de donar-vos idees, pautes o, simplement, per llegir una mica del tema i reflexionar, us deixo un document d'en Pere Pujolàs (doctor en pedagogia i Degà de la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic (Barcelona), així com coordinador del Grup d'Investigació sobre l'Atenció a la Diversitat (GRAD), que està realitzant una investigació sobre l'aprenentatge cooperatiu. Ha treballat anteriorment com a professor de secundària i com a assessor psicopedagògic. Entre els seus llibre cal destacar Aprendre junts alumnes diferents)

Imatge Simon Abbot (http://www.childrensillustrators.com/illustrator.cgi/sabbott)

Enllaç a bibliografia d'en Pere Pujolàs: