1/6/09

LLEGIM A CASA!

Moltes vegades ens trobam a l'escola amb pares i mares que ens demanen orientacions sobre quin tipus de material poden comprar per "treballar" amb els seus fills/es a casa. Nosaltres els explicam que sovint (sobretot en les primeres edats) es poden aprofitar activitats que ja fem a casa per ajudar a aprendre als infants. Passejant per la web he trobat al bloc "Educar en família" un escrit que parla d'això i que recull un seguit d'activitats (o moments) per compartir amb els nostres infants. Us deixo l'escrit i l'enllaç al bloc (he destacat amb negreta conceptes que crec molt importants), per si voleu fer una ullada.

Espero que us sigui útil!

LLEGIR DES DE LA FAMÍLIA

" Per a començar a parlar de la LECTURA, en relació amb les vostres XIQUETES i XIQUETS (filles, fills, nebodes, néts, coneguts…) partirem d'una idea bàsica molt important: Cal tindre en compte que és necessari LLEGIR (TAMBÉ i ESPECIALMENT) fora de l'escola, en la quotidiana quotidianitat de cada dia i en totes les situacions.

Llegir és necessari perquè un individu es moga en la societat, per a créixer com a persona i per a posar en marxa el cervell. I l'entorn familiar és un dels factors més importants a l'hora d'iniciar als menors en l'aprenentatge de la lectura i per a consolidar aquest aprenentatge. És per açò que els pares, les mares, els parents i amics han de contribuir a proporcionar un ambient que estimule la lectura dels menors.

CINC GRANS CONSELLS

Tenint en compte que per poc de temps que tinguem per a estar amb ells sempre hi ha situacions d'interrelació i intercanvi, vos propose en principi cinc grans consells:

  1. PARLEU-LOS, DES QUE NAIXEN. Com més paraules escolten més paraules coneixeran, més paraules podran entendre i utilitzar en la seua conversació diària. En enriquir el llenguatge s'enriqueix també el pensament.
  2. ESCOLTEU-LOS. Com més se'ls escolte i s'aprecie el que diuen, millor podran desenvolupar patrons de llenguatge apropiats i se sentiran importants per comunicar el que senten, pensen o volen
  3. QUE US VEGEN LLEGIR CADA DIA. Cada vegada que ho feu esteu desenvolupant el seu estima pels llibres i per la lectura.
  4. CONTEU-LOS O LLEGIU-LOS HISTÒRIES, CONTES O POESIES, CADA DIA Amb això els esteu familiaritzant amb un llenguatge més elaborat, que és l'instrument idoni per al seu desenvolupament intel·lectual.
  5. AJUDEU-LOS A AUGMENTAR EL SEU VOCABULARI. Estimuleu-los perquè facen preguntes sobretot el que els rodeja. Amb dos condicions: que vos comprometeu a contestar-les totes en un llenguatge que puguen entendre i que els deixeu clar que totes les preguntes són bones i per preguntar mai faran el ridícul.

EN LES SITUACIONS QUOTIDIANES

  1. Tingueu la televisió apagada i enceneu-la per a veure un programa concret. Que el normal siga tindre-la a casa apagada. La televisió, a més de distraure l'atenció impedeix qualsevol altra activitat. A més, s'aprén a percebre la realitat com una cosa canviant que no necessita cap esforç per a ser percebut i que dificulta l'aprenentatge de la lectura. Perquè per a llegir cal desxifrar amb un cert esforç allò que està quiet en un paper.
  2. Des que són xicotets, mireu amb ell llibres de dibuixos i conteu-los històries. Estigueu atents al que en cada època els interessa per a proporcionar-los històries i llibres que en parlen. Hi ha llibres sobre totes les coses.
  3. Quan comencen a llegir, ajudeu-los a triar llibres del seu interés. Podeu demanar informació i consell als seus mestres, als llibrers en les llibreries o als bibliotecaris en les biblioteques.
  4. Que vos vegen disfrutar d'un llibre, revista o periòdic. Comenteu-los de què va, què vos ha paregut la lectura i inviteu-los a participar d'ella.
  5. Després que miren o lligen un llibre parleu sobre ell. Que es donen compte que per a vosaltres els llibres són important, com ho poden ser per a ells.
  6. Visiteu sovint amb ells la Biblioteca o una Llibreria. Expliqueu-los com i d'on poden agafar els llibres, i on han de deixar-los. Doneu-los temps perquè els miren, els repassen i els lligen, encara que no sàpien encara totes les lletres.
  7. Llegiu amb ells almenys quinze minuts al dia, tots els dies. El mateix llibre, periòdic o revista o cada u el seu. I valoreu estos moments com a vertaders actes de comunicació i de diversió, mai com una obligació odiosa.
  8. Reciteu-los poesies infantils i ajudeu-los que les aprenguen. Açò exercitarà la seua memòria a més d'afavorir que troben el ritme a la literatura i a la vida. Podeu, també, fer xicotetes rimes entre tots.
  9. Aprofiteu el moment en què es giten (van a dormir) per a contar-los o llegir-los contes i històries Més tard, que siguen ells els que les lligen i així s'acostumaren a llegir uns minuts cada nit.


JUGAR, VIURE I LLEGIR: ACTIVITATS CONCRETES EN EL DIA A DIA

  1. Conta'ls contes i històries o llig-se'ls. Els contes comptades o llegides i oïdes són el primer contacte del xiquet i la xiqueta amb el món de les narracions i dels llibres. Quan contes o lliges un conte crees un món de fantasia que estimula la seua imaginació. A banda de divertir serveixen per a introduir-los un vocabulari nou, utilitzar noves expressions del llenguatge, aprendre a escoltar, a atendre, a llegir.
  2. Les històries que poden veure's en la televisió no substitueixen de cap manera a què tu els pots contar. La comunicació personal enriqueix i dóna vida a la narració. Les paraules escoltades o llegides no van associades directament a cap imatge, per la qual cosa provoquen un desenvolupament lliure de la imaginació.
  3. Mostra'ls diverses formes de literatura a través dels escrits: els contes, la poesia; la narració periodística, les instruccions dels joguets o dels electrodomèstics, les receptes de cuina, etc. Tot el que és llegible acosta a la lectura.
  4. Responsabilitza-li d'un calendari de la família on haja de registrar i mantindre al dia els esdeveniments familiars: festes, aniversaris, aniversari, viatges, excursions,...
  5. Dóna'ls l'oportunitat d'escriure en l'ordinador. Potser comence per posar els vostres noms o per copiar frases del seu llibre preferit.
  6. Deixeu-vos notes a casa. Tant sobre el que cal fer, com vos Sentís o el que vos voleu, amb lletres, dibuixos o pictogrames.
  7. Dis-los que busquen fotos que els agraden en revistes velles. Que les retallen i posen títols a cada una. Que retallen paraules de titulars de periòdic o anuncis publicitaris i les apegue en una llibreta i facen dibuixos en relació amb eixes paraules
  8. Quan estigues llegint, omet una paraula de tant en tant i planteja un joc: demana'ls que diguen la paraula que falta i que encaixe amb el significat de la frase.
  9. Escriu paraules en fitxes i demana-li que les associe amb dibuixos o amb objectes a casa.
  10. Escriu diverses lletres en fitxes i demana al teu fill/a que forme paraules
  11. Mentre prepares el menjar, demana'ls que t'ajuden llegint parts de la recepta o confeccionant un menú especial de festa.
  12. Retalla tires còmiques del periòdic i demana'ls que col·loquen les vinyetes en l'orde correcte i que et conten la història.
  13. Pregunta'ls quines paraules voldrien aprendre. Escriu-les en fitxes i fes que les col·loquen per orde alfabètic o per temes en una caixa especialment preparada per a això.
  14. Busca moments per a cantar-los cançons de bressol o cançons. Demana'ls que et canten les seues cançons infantils preferides i que t'ensenyen les que aprenen en l'escola. Quan aneu en el cotxe serà un bon moment per a cantar junts.
  15. Abans que la família emprenga un viatge, fes que els teus fills col·laboren amb els preparatius escrivint una llista de coses que cal portar, llegint el mapa de la carretera,...
  16. Jocs amb les històries: Llig-los un conte i demana'ls que inventen un nou títol. O llig-los part del conte però omet el final i que ells l'inventen. O els contes el final i que ells inventen un principi.
  17. Pregunta'ls sobre la part que prefereixen del llibre o conte que acaba de llegir i comenteu-la. Aprofiteu per a parlar sobre els valors que subjauen: amistat, amor, naturalesa, vida, justícia, etc. Però sense que parega una lliçó de l'escola, com una conversació entre dos persones que es volen.
  18. Fes-los preguntes sobre el "perquè” de les coses, no sols sobre els contes que lligen, sinó també sobre els incidents quotidians de la casa, de l'escola, del barri o del que ix en les notícies de la televisió.
  19. Utilitza el periòdic com un llibre de text de lectura. Demana'ls que localitzen determinats articles en distintes seccions del periòdic. O que troben en la programació de la televisió el seu programa favorit.
  20. Quan aneu a comprar al supermercat, que t'ajuden a fer la llista de la compra, i a comprovar després que aneu comprant-ho tot.
  21. Quan rebeu cartes d'amics o familiars, que els vostres fills i filles llisquen les parts que els puguen interessar, s'encarreguen també de contestar algunes paraules.
  22. Quan aneu a la casa dels iaios aprofiteu perquè els conten històries antigues de la família, contes i cançons tradicionals. Que traguen les fotos antigues i les comenteu entre tots.
  23. En passejar o desplaçar-vos pel carrer, llegiu junts els cartells de les botigues, els noms dels carrers, els anuncis publicitaris, etc."

1 comentari:

Sàlvia ha dit...

Un article "chapeau" per a fomentar la lectura des de casa. Un plaer llegir aquest blog.
Besadetes